×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
تمام تصمیمات ارزی باید زیر نظر بانک مرکزی گرفته شود

به گزارش مسکن ایران به نقل از تسنیم ، یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه تمام تصمیمات ارزی باید زیر نظر بانک مرکزی گرفته شود، گفت: بانک مرکزی با مدیریت شوک‌‌‌های قیمتی توانسته است منابع ارزی را در اختیار جریان واقعی بازار ارز قرار دهد. در حالی که روند ریزشی دلار از هفته گذشته آغاز شده بود؛ اما امروز پس از اعلام خبر توافق ایران و عربستان روند سقوط قیمت دلار در بازار غیررسمی سرعت بیشتری به خود گرفته است؛ به‌‌‌طوری که صبح روز جمعه دلار در بازار غیررسمی ۴۹‌هزار تومان بود که پس از اعلام خبر توافق، نرخ دلار هم‌‌‌اکنون به حوالی ۴۷‌هزار تومان رسیده و ظاهرا این روند کاهشی ادامه‌‌‌دار است.

برخی از کارشناسان معتقدند که مدیریت بازار ارز بدون توجه به سیاست‌‌‌های کلان ارزی امکان‌‌‌پذیر نیست. به‌‌‌عنوان‌‌‌مثال، مساله بازگشت ارز حاصل از صادرات توسط صادرکنندگان کالا می‌تواند شرایط بازار ارز را متحول کند. بر اساس تصمیم شورای‌‌‌عالی هماهنگی اقتصادی، همه صادرکنندگان باید ارزهای حاصل از صادرات خود را طبق ضوابطی که بانک مرکزی اعلام می‌کند، اظهار کنند و در اختیار بانک مرکزی قرار دهند تا بانک آن را برای نیازهای وارداتی کشور تخصیص دهد. طبق این تصمیم، چنانچه صادرکننده‌‌‌ای ارز خود را اظهار نکند و در اختیار بانک مرکزی قرار ندهد، مصداق قاچاق بوده و مطابق مجازات قاچاق با آن برخورد خواهد شد.

همچنین برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند سیاستگذار پیش از اعمال اقدامات قهری، باید با ابزارها و تصمیمات خود صادرکنندگان را نسبت به بازگردانی ارز تشویق کند. در همین رابطه بانک مرکزی در آخرین بسته سیاستی خود اقدام به راه‌‌‌اندازی مرکز مبادله طلا و ارز به‌‌‌منظور کشف قیمت ارز کرده است؛ با این اوصاف پتروشیمی‌‌‌ها و شرکت‌های مهم صادراتی در این مرکز می‌توانند‌درصد بیشتری از عرضه خود را در این بازار ارائه کنند و به دلیل اینکه قیمت ارز در این بازار به بازار آزاد نزدیک‌‌‌تر است؛ طبیعتا شاهد افزایش عرضه ارز در بازار آزاد نیز خواهیم بود.

از همین رو ساسان شاه‌‌‌ویسی، کارشناس اقتصادی در گفت‌‌‌وگو با خبرگزاری تسنیم، در خصوص شوک‌‌‌های به وجود آمده در بازار ارز گفت: تکانه‌‌‌ها و تعارضات بیرونی بازار ارز نظیر تحریم‌‌‌ها و تولید اخبار غیرواقعی در رسانه‌‌‌های اجتماعی می‌تواند در تهدید نظام ارزی کشور تاثیرگذار باشد. او با اشاره به وجود تداخل‌‌‌های اقتصادی در کشور افزود: به‌‌‌عنوان نمونه در یک بازه زمانی وزارت صمت به سمت سرمایه‌گذاری در بازاری نظیر خودرو می‌رود؛ اما بازارسازها و افرادی که ارز زیادی در اختیارشان هست در این باره با یکدیگر به توافق نمی‌‌‌رسند، به همین دلیل در نهایت بانک مرکزی در برابر افزایش‌‌‌هایی که تکانه‌‌‌های فزاینده‌‌‌ای بر نرخ ارز ایجاد می‌کند تسلیم شده و به سمت ارزپاشی حرکت می‌کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.